مسجد اعظم

در پايين پنجره ها كاشي هاي جالبي به كار رفته است كه با آيات قرآني به صورت نوار با سبك اسليمي ( گل و بوته ) تزئين شده است . در چهار گوشه سقف مسجد ، چهار گنبد كوچك هشت ضلعي تعبيه شده كه بدون پايه و ستون است . محراب مسجد نيز با كاشي هاي الوان و آيات قرآن بطرز بسيار بديع و جالبي تزئين شده است .

از طرف ميدان گندم فروشان و بازار مسجد داراي دو در ورودي است كه بر بالاي هر كدام مناره‌اي است كه با گلدسته و كاشيهاي لعابي سبز و زرد تزئين يافته است . اين درهاي چوبي بي‌نهايت استادانه ساخته شده اند بر روي يكي از درهاي ورودي ( در سمت راست ) ضمن تزيين با كاشي هاي لعابدار جمله « الله جل جلاله » و در سمت راست آن جمله « محمد رسول ا... » بكار رفته است و در بالاي در ديگر مسجد به ترتيب نام امامان معصوم با زمينه لاجوردي و به رنگ سفيد نوشته شده است .

در قسمت بالاي ده پنجره اي كه به طرف ميدان گندم فروشان باز مي شود نيز نواري از كاشي تعبيه شده كه آياتي از قرآن مجيد برآن نوشته شده است . همچنين در وسط و بالاي اين نوار نوشته « مسجد اعظم » قراردارد و در قسمت پايين آن تاريخ بازسازي مسجد ديده مي شود :

« در تاريخ 1392 هجري قمري برابر با 1351 هجري شمسي مسجد بازارباش به اهتمام مسلمانان تجديد بنا شد و مسمي به « مسجد اعظم » گرديد .

 

{google_map}37.549902,45.074533{/google_map}

 

 

 

 

 

 

 

 

نوروز در ارومیه

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

نوروز در ارومیه

به اعتقاد پژوهشگران فرهنگ مردم، نوروز آئین خجسته ای است که از دیرباز تاکنون، ایرانیان را در هر نسلی، آئینی، مذهبی و از هر قومیتی، خارج از محدوده‌ زمان و مکان به هم پیوند می‌داده و می دهد و زمینه مشارکت را در پدیده های اجتماعی فراهم می کندبا رسیدن ماه اسفند مردم مناطق شهری

و روستایی آذربایجان غربی خود را مهیای پذیرایی از سال نو می کردند که این پیشواز در عنوان این ماه نیز مستتر است. مردم آذربایجان غربی هنوز هم اسفندماه را با عنوان بایرام آیئی ( ماه عید ) می خوانند.

Novroz sufrase

 مطابق سنت های کهن و قدیمی مردم آذربایجان غربی هفته اول اسفند ماه را "چیله قووان" یعنی هفته ای که چله زمستان را فراری می دهد یا یالانچی چارشنبه ( چهارشنبه دروغین) می نامیدند و با آیین هایی اتمام فصل زمستان را جشن می گرفتند.

 

 

 در گذشته آذربایجان، چهارشنبه هفته دوم اسفند ماه موسم به "کوله چارشنبه" یعنی چهارشنبه کوتاه بود و سومین چهارشنبه نیز "موشتولوقچی چارشنبه ( چهارشنبه پیام آور) یا قره چارشنبه ( چهارشنبه سیاه یا بزرگ) یا خبرچی چارشنبه نام داشت.

 

 در مطالعات مردم شناسی انجام گرفته هر کدام از این چهار چهارشنبه ماه اسفند، نمادی از عناصر چهارگانه یعنی آب، خاک، باد و آتش بودند که با طبیعت کشاورزی منطقه آذربایجان غربی نیز سنخیت دارند و مردم نیز هر کدام از این چهارشنبه ها را به نوعی با آیین هایی خاص گرامی می داشتند. همچنین نامگذاری چهار چهارشنبه موجود در اسفند ماه به نوعی با رنگ های طبیعت نیز ارتباط دارد که رنگ های سفید، خاکستری، سیاه و سرخ از آن متبلور است.

 در برخی دهات منطقه هنوز رسم رفتن به سر چشمه و آب تازه آوردن باقی است. در گذشته نه چندان دور برای این روز مردم لباس های تر و تمیز و تازه خود را می پوشیدند و کوزه ای که در بین اقلام خرید چهارشنبه قرار داشت را پر آب تازه می کردند و گاهی چایی صبحانه روز چهارشنبه شان از همان آب تهیه می شد.

 

مجموعه : فرهنگ ها، آداب و رسوم